A Balaton minden évszakban más arcát mutatja, ezért igazán, csak a helyiek ismerik teljesen. Turistaként is érdemes, azonban a nyári szezonon kívül is ellátogatni a tó partjára. Ősszel gyönyörűek a környező dombok, a fák pompás színekben ragyognak. A barátaimmal ilyenkor autóval szoktunk túrázni, a Balaton körül, különböző helyeken megállva, gyalog is bejárva a környéket.

Közeleg a téli szezon is, így az autóra is fokozottan oda kell figyelni. Már a híradókban is figyelmeztetnek ilyenkor, a téli gumi fontosságára. A téli és nyári gumi között ténylegesen olyan különbségek vannak, amik az adott évszakokban leggyakrabban előforduló körülményekhez lettek optimalizálva. Egy nyári gumi a jeges, latyakos, csúszós felszínen sokkal kevésbé állja meg a helyét. A menetstabilitásra és a féktávolságra is hatással van a gumik milyensége. Ha elvisszük gumicserére az autót, akkor érdemes egy kicsit átvizsgáltatni is. Nekem is ennek kapcsán jutott eszembe, hogy lassan az olajcsere is esedékes lesz. Meg is rendeltem a szokásos oldalról a szükséges anyagokat hozzá. A motorolajat és egy motorolaj adalékot.

A motorolaj adalékok ugyanis, nagymértékben hozzájárulhatnak az autó élettartamának növeléséhez. Számos ismerősömtől halottam, hogy régi autójukat is sikerül feljavítani ilyen anyagokkal. Léteznek kifejezetten motorolaj adalékok, amiket az olajcsere során kell az olajhoz keverni, és vannak úgynevezett revitalizáló gélek. Ezeket is az olajtöltő nyílásba kell tölteni, mert a motor működését segítik, viszont az olajcserétől független időpontban használhatóak. A lényeg, hogy a revitalizáló géllel történt kezelés után, egy bizonyos futott kilométerig nem szabad olajat cserélni. Idő kell ugyanis, hogy ezek az anyagok teljesen beépüljenek és kifejtsék a hatásukat.

A hengerek felszínével találkozva, kitöltik az apró felületi sérüléseket. Úgynevezett fémkerámia réteget hoznak létre, ami sokkal simább és ellenállóbb lesz, mint az eredeti, már kicsit elhasználódott felület. Csökken a súrlódás az alkatrészek között, így lényegesen kisebb lesz a termelődött hő is például. Az ilyen termékekkel kezelt autók tulajdonosai számos előnyről számoltak be. Az egyik ismerősömnél csökkent a motorzaj, a húzóerő, pedig érzékelhetően megnövekedett. Az öregebb, sokat futott autók is új erőre kaphatnak, anélkül, hogy rengeteg pénzért szerelőhöz kéne vinni. Érdemes kipróbálni az ilyen anyagokat, mielőtt lemondanánk a szeretett autónkról vagy sok pénzt költenénk a mechanikus javításra. Ha nem tudjuk azonban, hogy mitől zajos a motor, mindenképpen vigyük szerelőhöz. A revitalizáló gél hatását, pedig ne várjuk azonnal. A termékleírás mindig megmutatja azt a kilométer számot, amit futnia kell az autónak a kezelés után, hogy teljesen kifejtse a hatását az anyag.

Közvetlenül a motorolaj cserénél is alkalmazhatunk adalékokat. Ezek is segítik meghosszabbítani az autó normális futási idejét. Kérjük ki szakemberek tanácsát. A télre való tekintettel megemlítem, hogy vannak olyan adalékok is, amik a hidegindítást segíti. Ezek alacsonyabb hőmérsékleti körülmények között is kifejtik hatásukat.

A revitalizáló géleknek is több típusuk van. Külön benzines, dízeles és gázüzemű autókhoz is kapható. Nekem benzinesem van. Aki annyira nincs otthon ezekben a dolgokban, annak is viszonylag könnyű az eligazodás az autós webshopokban. Én mindig az olajwebshop oldaláról szoktam rendelni. Rengeteg termék közül lehet választani, és részletes leírások segítik a vásárlókat. A kevésbé járatos látogatók is meg tudják találni a nekik megfelelő termékeket. Ha motorolajat akarunk vásárolni, akkor előbb tisztában kell lennünk, hogy milyen típusú kell nekünk. Ha nem tudjuk, akkor az autó kézikönyvében is megtalálhatjuk, vagy nézzünk utána az interneten, hogy a gépkocsi márkájához, milyen előírások vannak. Csak, és kizárólag az autógyártó által is elfogadott, minősítési szabályzatoknak megfelelő olajat töltsünk a kocsiba. Ha azt akarjuk persze, hogy még menetképes legyen. Ha ez nem szempont, akkor nem fontos. Viccen kívül oda kell erre figyelni, mert súlyos károkat okozhatunk a motorban, ha nem a megfelelő anyagokat töltjük bele. A motorolajnak az egyik jelzőszáma, a viszkozitási érték. Ez minden flakonra rá van írva, két számmal, kötőjellel és w-betűvel elválasztva. Ha megvan a motorolaj, akkor adalékot is választhatunk hozzá. Ezeket pedig magához a motorolajhoz kell választani, illetve az autó típusa és kora alapján. Vannak külön fiatal, még bejáratós autókhoz valók, és idősebb, sokat látott járgányokra specializált anyagok. Az új járművekhez ajánlott termékek kifejezetten az alkatrészek összecsiszolódását segítik, hogy ez minél rövidebb idő alatt, és minél kevesebb fém veszteséggel történhessen meg. A régi kocsiknál pedig fontosabb a regeneráló képesség, hogy az anyag ki tudja tölteni a súrlódás folyamán keletkezett sérüléseket.

Érdemes tehát, odafigyelni az autónkra, hogy minél tovább zökkenőmentesen szelhessük az utakat. Én is ezt teszem, rengeteget használom az autómat. Nem csak munkába menet, de ilyen kikapcsolódások során is, mint egy balatoni kirándulás. Az lenne a legkellemetlenebb, ha egy szép napot, a kocsi meghibásodása tenne tönkre. Ez ugyan bármikor bekövetkezhet, de megfelelő kezeléssel, ápolással a minimumra szorítható ennek az esélye. Én tudom, hogy mindent megadtam a drága járművemnek, amit csak lehetett, így maximálisan megbízom benne. Nyugodtan indulok hosszabb utakra is.